Account maken  Inloggen
3ddy
Autodesk 3D Studio Max / 16 jaar geleden
3dsmax 6 tips & trucs Ik had in een studiebui eens even de max reference weer eens bekeken en kwam erachter dat er nogal wat tools waren die tijdens het maxen nogal van pas komen. Voor de mensen die ook leuke weetjes kennen, post de tips en trucs hier.

Zo kwam ik hierop:

Als je een bone hebt, zijn ze statisch, oke je kunt bones strekken, maar je kunt niet cartoony deformaties maken met bones, zoals benen uitrekken tijdens een walkcycle, een arm om een lantaarnpaal laten wikkelen enzo. Maar wist je dat je met gewone splines (line, circle, whatever) een flexibele bone kunt creeeren?

Wanneer je een edgeloop hebt gemaakt, en je wilt het verplaatsen over een richting om het dichter tegen een andere edgeloop te plaatsen, probeer dan een constain edge (shift + x). Als je beweegt in de richting verplaats je de edgeloop over de edges.

Verhoudingen voor televisie of bioscoop verschillen nog wel eens, maar de meest gebruikte verhoudingen zijn:
1.33 (computer scherm zoals 800*600)
1.66
1.78
1.85
2.35 (panorama voor bioscoop)

Ik hoop dat er meer volgen
 Like
Volg
 Reageer
Pjanssen
Een erg handig tooltje/functietje voor architectuur modellen in max: View align.
Je selecteert het polygon, of vertices die vlak moeten zijn, gaat naar de viewport toe die evenwijdig ligt aan de polygonen, klikt op view align, en ze zijn opgelijnd met de viewport.
Deze functie gebruik ik sinds ik 'm ontdekt heb echt ontzettend vaak.
 16 jaar geleden
Iguinizx
Wat ik ook erg graag eerder had ondekt is dat als je met je rechtermuisknop op de move, rotate of scale icon klickt je een menutje krijgt waar je object excact die afstand/hoek kunt laten daaien/bewegen. Dit icm met de Unit setup op de juiste maat waarin je wilt werken meter milimeter inches etc.
 16 jaar geleden
3ddy
Ow nog iets (leuk dat je mee reageert pjanssen en iguiñizX):

Als je een edgeloop hebt waarbij de vertexes niet op 1 lijn liggen, selecteer de edgeloop en schaal het kleiner in de richting zodat de vertexes op 1 lijn komen te liggen.

Nog een, Print Size Wizard. Voor drukwerk dus. Zo kun je dus renderen op A4 formaat bijvoorbeeld. Print Size Wizard is te vinden onder het menu "Render".
 16 jaar geleden
3ddy
Misschien is het heel gek, maar ik heb nooit geweten dat je visueel de tijdlijn kunt zoomen en verplaatsen zonder dat er ook maar iets verandert in je animatie. Dat scheelt heel wat werkt. Ik kwam er pas vandaag achter, en misschien zijn er wel meer die het nooit geweten hebben, maar ik heb het altijd over het hoofd gezien.

-met CTRL+ALT+linkermuisknop schaal je tijd vanaf de maximale tijd
-met CTRL+ALT+rechtermuisknop schaal je tijd vanaf de minimale tijd
-met CTRL+ALT+middelmuisknop verplaats je de tijdlijne van link naar rechts

Trouwens voor het eerst ook kunnen zien dat je keyframes gewoonweg met shift kunt slepen om te kopieren... &
 16 jaar geleden
Pjanssen
Wow, dat is ziek handig
Ik zag het laatst in maya en dacht al : als dat nou ook eens in max kon. Maar het kan dus
 16 jaar geleden
Droopdog
ow handige dinge kom je hier te weten, het enigste wat ik tot nu toe ontdekt heb is da editable mesh juist zelfde is als editable poly alleen kan editable poly super handige dinge, mijn werk gaat 10 keer zo snel,... maar wss wist iedereen da al h-)
 16 jaar geleden
Ivo-D
een kleine modelling tip.

als je poly modelled, en je kotm op een punt vast waar je denkt dat je geen mooie quads meer kan maken maar je enige uitweg lijtk een hele nieuwe edge loop in je model te maken.

save dan.. en haal een stel polys weg op het punt waar je bezig bent, en maak met de poly create tool heel dat vak dicht.. nu kom je misschien met een poly van 9 hoeken te zitten, maar nu kan je met cut en create poly, overzichtelijk puzzle .
 16 jaar geleden
Tims0l
damn dat van dat zoomen op de timeline is echt de uitvindin van het jaar :O

ok een klein truukje nog.
als je wil weten hoe je softselection gaat uitwerken als je er aan gaat zitten trekken. gooi er dan ff tijdelijk een xform modifier bovenop.
 16 jaar geleden
Darkstar1st
Ook een super klein dingetje wat heel veel mensen niet weten is dit:

Klik met de rechtermuis toets op een spinner (pijltjes naast een waarde om op te hogen of te verlagen) vult automatisch 0 (nul) in.

Heb je toch regelmatig nodig.. Handig dat je je muis daarvoor niet hoeft los te laten of de andere hand, die langzaam ge-evolueerd is in een verschrompeld handje om maar met je 3 vingers bij Shift, CTRL en ALT te komen. )

Leuke dingen hiero...

Greetz,
Darkie
 16 jaar geleden
3ddy
Keys kopieren in de tijdbalk: shift + linkermuisknop + slepen naar gewenste frame, he Ivo

Oke, naar een korte discussie kwamen we erachter dat dit pas vanaf max 6 kan. Heel vaag, eigenlijk was dit wel handig geweest als ze het met de eerste versie al hadden geimplementeerd.
 16 jaar geleden
Edgecrusher
Keys kopieren in de tijdbalk: shift + linkermuisknop + slepen naar gewenste frame, he Ivo

Oke, naar een korte discussie kwamen we erachter dat dit pas vanaf max 6 kan. Heel vaag, eigenlijk was dit wel handig geweest als ze het met de eerste versie al hadden geimplementeerd.


Weet je dat zeker, volgens mij deed ik dat ook in 3dsMax 4 (en deed het het ook)
 16 jaar geleden
3ddy
Keys kopieren in de tijdbalk: shift + linkermuisknop + slepen naar gewenste frame, he Ivo

Oke, naar een korte discussie kwamen we erachter dat dit pas vanaf max 6 kan. Heel vaag, eigenlijk was dit wel handig geweest als ze het met de eerste versie al hadden geimplementeerd.


Weet je dat zeker, volgens mij deed ik dat ook in 3dsMax 4 (en deed het het ook)


Ow haha, dan moet je bij Ivo zijn. Hij gebruikte max 5 en kon dit niet voor elkaar krijgen B-)

edited by ivo: meerdere keyframes in max 5 is niet mogelijk om te shift move(copyen)
alleen 1 keyframe, bij meerdere deselecteerd ie automatisch de rest.

je kan alleen in de curve editor met shift alles slepen.. zorg dan dat je eerste en laatste key overlappen precies, dan worden die als het waren geweld.. dus je hoeft niet keys te verwijderen.
 16 jaar geleden
Tims0l
typ in de vakjes waar je getallen in kan voeren r of R en dan een getal in en het wordt erbij opgeteld

dus als er 5 staat typ r3 en er staat 8 of typ r-3 en er staat 2

of als je in een actief nr veld bent sneltoets cntrl N voor een calculator
 16 jaar geleden
Tims0l
oh ja als je de cntrl toets inhoud tijdens het gebruiken van een slider dan gaat die sneller omhoog
en met de alt toets andersom
 16 jaar geleden
3ddy
Ej, die tips zijn cool! Zeker die r is hastikke handig.
 16 jaar geleden
Dman
dat slepen en kopieren van meerdere keys teglijk in de timeslider gaat prima in Max 4.2, maar weer niet in de trackview (nee, geen dopesheet in 4.2 :( )
 16 jaar geleden
Dridon
Eigenlijk best simpel, iedereen weet die waarschijnlijk al, maar shift inhouden en een object verslepen is simpelweg kopieren.

En mag ik vragen wat een edge loop is?
 16 jaar geleden
3ddy
Een edge loop hmmm. Wat is een definitie van een edgeloop. FF denken...

Een loop: Als je ergens mee begint en op dezelfde plek weer eindigd. Dus denk aan soundloops, movieloops. Je kunt dit ook beschouwen als een cirkel. Wanneer dus in een model een rij edges een cirkel vormen, of in ieder geval samen komen (hoeft dus geen perfecte cirkel te zijn) wordt dat een edgeloop genoemd.
 16 jaar geleden