Account maken  Inloggen
3ddy
Autodesk 3D Studio Max / 8 jaar geleden
11secondclub Free Rig voor 3ds Max Chris Donnelly en ik hebben het Rig project voor 11secondclub weer opgepakt. We zijn verbeteringen aan het aanbrengen zodat deze rig net zo werkbaar wordt als de versie in Maya. Hier een lijst waar we nu aan werken:

[done] Ogen fixen wanneer hoofd 90 graden gedraaid
[done] Haar kiezer, Jongen of Meisje
[done] Haar lowpoly
[o] Scaling uit de hele rig halen
[o] Ogen vorm fixen, zijn nu ovaal, worden rond lokaal en in wereld ovaal.
[o] Rig tools zo nauw mogelijk over nemen van de Maya Rig (met een kleine opzet al begonnen)
[o] Morph Targets verbeteren (vooral in het hoofd zitten veel uitdagingen)
[o] Alle controls in spline laten, maar als mesh renderen voor performance

Lijkt het je wat om commentaar en aanbevelingen te geven, download de rig en probeer hem uit: http://elevenrig.blogspot.com/

We zijn druk bezig een gehele nieuwe rig op te zetten, zodat alle fouten die er nu zitten er ook goed en netjes uit blijven. Verder dit onderwerp zie je iets van CleanSlate, dat is waar de nieuwe rig begint
 Like
Volg
 Reageer
Andre
stoer ga dit in de gaten houden!
 8 jaar geleden
3ddy
@Andre: gaaf, we doen ons best om er wat moois van te maken
Er is een kleine update, we zijn bezig geweest met het maken van een eigen modifier, die alle controls in de interface van 3dsmax plaatsen in plaats van in de viewport.
 8 jaar geleden
3ddy
Naast de originele file zal er binnenkort een Clean_Slate.max bijkomen. Die zal de nieuwe morph targets hebben waarbij je Eleven naar eigen smaak kunt configuren. Hier een kleine sneek.

Bestand is opgeslagen als 3dsMax 2012: https://dl.dropbox.com/u/3894181/Eleven_CleanSlate.max
 8 jaar geleden
3ddy
We hebben weer een kleine update: https://dl.dropbox.com/u/3894181/Eleven_CleanSlate.max

Nieuw: De ogen zijn nu gefixed zodat ze deformen wanneer ze in de oogkas roteren. De huidige versie heeft dit nog niet, waardoor de ogen dieper in de oogkas zitten. Met deze instelling kunnen ze mooi vooraan in het hoofd zitten.

Todo:Het model is nog niet te animeren met bones. Wel hebben we een eigen "modifier" geschreven waarbij het mogelijk is de rig volledig naar eigen smaak te configureren. We maken elke stap langzaam, zodat er zo min mogelijk fouten of verkeerde aannames worden gemaakt. We zijn tenslotte een vertaling aan het doen van een Maya Rig.
 8 jaar geleden
3ddy
https://dl.dropbox.com/u/3894181/Eleven_CleanSlate.max

Update:
Ogen aangepast.
Scaling in de scene opgeschaald naar een personage van 72 inch, ongeveer 1.85m
 8 jaar geleden
3ddy
Bij deze wat "ontwikkelingen" zoals je ze misschien wil noemen. De rig krijgt net als in de Maya rig een mogelijkheid om zijn/haar voet te kantelen op zijn/haar zij. Maar om dit voor elkaar te krijgen, moest ik even hard nadenken. Maar het is gelukt. Hier het resultaat.
De hierarchy is niet aangepast, om dit voor elkaar te krijgen.
 8 jaar geleden
3ddy
Ook de ogen nog even extra aangepakt.
 8 jaar geleden
3ddy
Een verdere staat van voet. De IK controls zijn toegevoegd en de hierarchy moest helaas ietsjes worden aangepast. Maar dan heb je ook wat. De complete functionaliteit zoals die in de Maya Elevenrig ook zit:

- Roll
- Toe Lift
- Lean
- Toe Lean
- Toe Wiggle
- Toe Twist
- Toe Spin
- Side
- Ball Spin
- Heel Spin

Nu maar weer controllertjes voor schrijven
 8 jaar geleden
3ddy
https://dl.dropbox.com/u/3894181/Eleven_CleanSlate.max

Nieuwe footrig is deels nu geimplementeerd. Gewoon even uitproberen
 8 jaar geleden
3ddy
Na een gevecht met een kip of het ei, is het eindelijk gelukt om een eigen modifier eigen keys te laten zetten op de tijdlijn, tegelijkertijd in de trackview een grafiek te laten maken van de keys en andere objecten te besturen.
Het klinkt simpel, maar het was standaard niet mogelijk, wel door een kleine omslachtigheid erin te bouwen.

Je kunt hem weer downloaden en testen: Selecteer de l_ankle_IK_control
https://dl.dropbox.com/u/3894181/Eleven_CleanSlate.max
 8 jaar geleden
Dexyd
netjes hoor, Ben zelf alleen nogal angstig om aan animeren te beginnen.
 8 jaar geleden
3ddy
Gewoon doen, iedereen begint ergens
 8 jaar geleden
3ddy
Oke, we er zijn weer wat stapjes gemaakt. Het linkerbeen is voor de helft geskinned, en de linkervoet controller is helemaal klaar. Nu nog de rechter voet.

https://dl.dropbox.com/u/3894181/Eleven_CleanSlate.max
 8 jaar geleden
ChrisDonnelly
     I would really like to see someone animate a shot with this rig. The improvements that Edwin has made will make for a great new version....I wonder why Max doesn't get much love in the animation department....I know that Maya has a hand up on Max, but 3DS is fully capable too.
 8 jaar geleden
3ddy
I don't know why. A Dutch company is working in 3ds max for really nice animations. Http://www.nmtrix.com so the the proof is there. But Maya has a great name, disney and pixar are usung it, animation mentor is teaching it, and yes maybe the whole world thinks that maya is just the one to do the job.
 8 jaar geleden
ChrisDonnelly
yeah...well they are wrong...lol.
 8 jaar geleden
3ddy
En nu een nieuwe upload opnieuw. Toen de linker voet klaar was, was het niet heel veel werk meer om de rechter voet in elkaar te hangen. Bij deze een screenshot
 8 jaar geleden
3ddy
En nog een met wat andere instellingen.
 8 jaar geleden
3ddy
En de download ligt ook klaar:
https://dl.dropbox.com/u/3894181/Eleven_CleanSlate.max
 8 jaar geleden
3ddy
Nog meer controls! BTW niet op de skinning letten. Geen aandacht aan besteed nog.
 8 jaar geleden
ChrisDonnelly
looks like a nice simple start.
 8 jaar geleden
ChrisDonnelly
Looks great..keep it simple and maybe we'll see some people start using it.
 8 jaar geleden
3ddy
Thx! Did some adjustment in the skin. The knee was a problem when the character crouched extremely. Now with a extra knee bone, there is no intersection anymore with the mesh itself.
 8 jaar geleden
ChrisDonnelly
Great!. Having an extra knee bone helps with volume.
 8 jaar geleden
3ddy
A pose...

Download Elevenrig for 3ds Max: https://dl.dropbox.com/u/3894181/Eleven_CleanSlate.max
 8 jaar geleden
3ddy
Bij deze een aantal verbeteringen:
Nu is het mogelijk om vanaf modifiers andere controllers te selecteren door simpelweg een knop in te drukken. Ook zijn er wat scriptfoutjes uitgehaald.

In de linkervoet zit nog een foutje in de Lean functie.
 8 jaar geleden
3ddy
Lean functie gefixed. Armen geskinned. Moet nog wat testjes doorlopen, maar basis is er wel.


Download Elevenrig voor 3ds Max: https://dl.dropbox.com/u/3894181/Eleven_CleanSlate.max
 8 jaar geleden
3ddy
Om nog even te laten zien hoe de rig je vriend/vriendin kan worden.
 8 jaar geleden
Pgabriel
very very nice. Complimenten!
 8 jaar geleden
3ddy
Thx! Het is even wat werk, maar als je dan weer loopt te spelen met de rig wil je gewoon de rest ook afmaken. Op dit moment ben ik onder de gordel redelijk tevreden over de skinning. Al moeten daar nog torsi bones in. En de swiffle target van de knie moet ik op een slimme manier nog weten te constrainen zodat ie nooit achter de knie kan komen (bewust wel natuurlijk)
 8 jaar geleden
ChrisDonnelly
Took a look at it. After you've done a pass at the skinning I'll work in some smoothing between the zones....it looks like it's coming along.
 8 jaar geleden
3ddy
Oke thx, I will do some rough work in the skin then (still need to buy some time, hopefully tonight)
 8 jaar geleden
Pgabriel
if you start a kickstart for it you can actually buy that time ;)
 8 jaar geleden
3ddy
Haha
 8 jaar geleden
3ddy
Oke, de armen hebben een IK solver. Niet heel veel werk, maar toch handig dat ze er nu in zitten. Hiermee zijn de vingers nu ook ruw geskinned. Ow, en er zit een headcam in, waar je nu nog niets aan hebt.

https://dl.dropbox.com/u/3894181/Eleven_CleanSlate.max
 8 jaar geleden
3ddy
Het staat nog steeds op de planken, het duurt alleen even voordat ik er weer mee aan de gang kan.
 8 jaar geleden
3ddy
Even een filmpje gemaakt van de nieuwe mogelijkheden in de Rig.
 8 jaar geleden
ChrisDonnelly
Looking pretty good. What's left to do?
 8 jaar geleden
3ddy
Thx! The hands, face controls. Even some FK function maybe. But first the basic skeleton functionality, if only IK is oke with you
 8 jaar geleden
ChrisDonnelly
Do whatever you need to do. It's your rig now...
 8 jaar geleden
3ddy
Er is weer een update. Stretched Legs!

Download hier: https://dl.dropboxusercontent.com/u/3894181/Eleven_3ddy.zip
 7 jaar geleden
ChrisDonnelly
Yeah!
 7 jaar geleden
Amtx
interessant dit ga ik zeker in de gaten houden.!
 6 jaar geleden
3ddy
Thx! Het zal wel weer even duren voordat ik er weer mee aan de gang ga, maar als ik er weer mee verder ga, dan hoor je het
 6 jaar geleden
Zweap
ik vermoed dat je een aantal tuts van digitaltutors hebt gevolgd, alles ziet er strak en netjes georganiseerd uit en ja laat tegelijk zien dat 3dsmax zeker niet onderdoet voor maya op het gebied van rigging/animating, thanks for that
 6 jaar geleden
3ddy
De digital tutors tuts hebben het vaak mis op dit gebied en performance wise. Door trial en error en flink wat hackwerk zijn er bepaalde dingen wel gelukt die nergens worden uitgelegd. Omdat het nogal zelf uitvindwerk is duurt het wel even.

Maar wil niet zeggen dat digitaltutors niet bijdraagt btw, veel van mijn aannames worden of bevestigd of afgefakkeld
 6 jaar geleden