3ddyOndertussen heb ik het ook voor elkaar gekregen om te painten als Zbrush in Blender. Daar laat ik vanavond misschien nog wel wat van zien.
ThefirstfloorGast is verslaafd hoor meteen :P
DavidHey,
En hoe is het afgelopen met de paint test in Blender?
De moeite om te proberen? Kan je in Layers painten?
ThedonmocroNice work 3ddy, ik had even een kijkje genomen op de blender site, de laatste screencast is erg interessant, het lijkt een beetje op de soortgelijke transpose functie van Zbrush, daarnaast ff snel de sculpting tutorials van "gombabacsi" op vimeo bekeken, zag er erg indrukwekkend en pro uit, ben overtuigd van de sculpting tools in blender, ze kunnen weliswaar niet tippen aan mudbox 2009 en Zbrush, maar desondanks, ook de demo van de retopology tools in blender laat zien hoe makkelijk het is om vliegensvlug nieuwe topology te modeleren. Normaal gesproken zou je enkele uren, dan wel niet dagen of weken besteden aan dezelfde taak. Je maxscript werkt overigens prima, alhoewel max genoeg ingebouwde uv tools heeft.
ik las laatst iets over een script voor Zbrush die vaak gebruikt wordt in een productie workflow, hier zou je in 1 keer uv templates, normals en diffuse textures mee kunnen maken. Maar goed, 1 ding is zeker, blender kicks ass..! 👍
3ddyNu met Blender 2.48 is sculpten sterk verbeterd. Je kunt nu met Partial Redraw (zat er wel in, maar werkte alleen onder linux goed) meer dan een miljoen polies aan tijdens het sculpten.
Ivo-DZiet er niet verkeerd uit, 1 miljoen polys is opzich voldoende voor basic sculpting, ik kan met mijn computer maar max tot 4, en dan crashed mijn single core beestje, maar als ik rond de miljoen zit, zit meestal het grote detail er al wel in.
Hangt ook af van je base meh, gedetailleerde navel, gedetailleerde tepels en kleine alpha map dingen, en het juist sculpten van lange nagels bijvoorbeeld, daar is meestal de hoge polycount voor nodig of zelfs HD sculpten ( kon ik dat maar met mijn beestje) helaas.
Goed dat blender het er nu vrij goed in heeft zitten, al zal ik het waarschijnlijk nooit gebruiken, hoop ik toch in iedergeval dat dit de industrie pushed, en we ook dit kunnen gaan verwachten in maya en max.
Want het overstappen met je mesh van sculpt naar normaal 3d pakket , blijft toch altijd maar irritant, en soms ook maar de vraag of het goed uitpakt, en dan heb je ook nog de geheel andere pov/camera setting, lens etc van zbrush, die de boel in verhouding met max vervormd.
Nou raak beetje offtopic.
Maar netjes van blender 👍
Ivo-DGoed reclame aan het maken, ze moeten je op de loonlijst zetten, of sta je al B-)
Maar los van dat wel oke, maar die realtime shaders, is toch niets bijzonders.
CodeZiet er toch wel verleidelijk uit allemaal.
Ivo-DZal het binnenkort eens bekijken, zien in hoeverre het zbrush models met normal maps leuk kan weergeven, leuke interactieve flythrough presentatie B-)
Codezit nou eens serieus naar blender te kijken met het oog op produkt-visualisaties. Op fora kom ik mooie fantasie-auto's en aliens tegen maar niet echt produkten van alledag. Het oogt naar mijn mening altijd een beetje sloppy en rond. Heeft dit te maken met de-nog-geringe-aantal-gebruikers-van Blender?
Hoe precies kan je nu eigenlijk werken met blender t.o.v. 3dsmax? Buiten de simulaties om.
Ik werk hier samen met een solidworks artiest die enorm nauwkeurig moet werken, soms kan ik zijn modellen pakken en importeren in max om een 'gave' render te maken. Kan dit ook met blender?
Ivo-D@code
Je kan er vanuit gaan dat blender en elke andere poly based modelling software net zo nauwkeurig iets kan produceren als de andere.
De meeste 3d programma's werken in essentie hetzelfde qua modelling en rigging,texturing en animatie.
Dan heb ik het over cinema4d, maya, 3dsmax, lightwave, xsi , mirai etc. ze hebben volgensmij zelfde dezelfde smoothing algoritmes en zo nog meer identieke elementen in hun werking naast de manier van creatie, zoals modelling.
Ik denk dat het vooral ligt aan de user base, die nog niet zoveel echt bestaat uit professionele en kwalitatief hoogstaande gebruikers.
Codehm, heb 2 uurtjes tijd vanavond. Ik zal toch maar eens een kijkje gaan nemen denk ik.
Nog specifieke tutorials die aangeraden worden of is het gewoon uitzoeken maar?
3ddyDe wiki van blender.org geeft veel uitleg. Ik heb nog geen tutorial gevolgd van blender.
DavidJa de wireframe had ik al gevonden maar ik bedoelde een wireframe over een solid view.
In max gaat dit en ik pas het meer dan eens toe. In Blender lukt het mij enkel in Edit mode maar dan kan ik maar één object selecteren.
Op de download page staan een hoop Blender files met voorbeelden, best wel de moeite om te proberen en snel met verschillende opties in aanraking te komen.
DavidWie zoekt die vind zeggen ze hier in de Vlaamse Kempen.
Per geselecteerd object kan je de Draw settings instellen.
En daar kan je als "draw type" solid selecteren en als "draw extra" wire... > wire over solids view
Whoehoe, 't is misschien iets simpel maar ik vind het een heel stuk leuker 3Den op deze manier.
Blender verrast mij erg positief, maar langs de andere kant zit het soms zo onlogisch in elkaar.
Ivo-Deddy, jij ziet alleen maar blender , je bent te hard geblend, beetje de kluts kwijt &-)
3ddyIs wel gezond denk ik, in plaats geheel afhankelijk te zijn van Autodesk, waarin de huidige 3D wereld zich bevindt.😄
3ddyNou nou, ik voel me gevleid 😉 Maar dat ziet er toch ook netjes uit.
IjpJa zo ziet dit hoofd er goed uit maar ik ben niet tevreden als ik hem render.
Dus ik klei nog even door.
3ddyDenk aan Anne en Tommy he 😊
IjpNou ik zit me zeker 10 minuten suf te piekeren over Anne en Tommy????
En ja hoor na 10 minuten heb ik hem door, ik vertel dit tegen mijn vrouw, dat we het een keer over annatommie hebben gehad.
Nou mijn vrouw ligt nu helemaal dubbel van het lachen 😊
3ddyVond het grapje wel op zijn plaats 😄