Account maken  Inloggen
3ddy
Algemeen / 13 jaar geleden
3dsmax en Wii mote Ik hoop dat het gaat werken. Gisteren is het mij gelukt om mijn Wii-mote (ja, ik heb een Wii) te koppelen met mijn PC en kan de mocap-data gebruiken als muis. Nu weet ik dat je je muis kunt gebruiken als mocap input device in 3ds Max zonder extra software.
Op dit moment is het nog een wilde droom, maar het zou mooi zijn als ik mijn Wii-mote zo kon configuren dat ik de bewegingen kan opvangen in 3ds Max.

Een projectje voor morgen. Ik zal dan ook meteen laten zien hoe en wat.
 Like
Volg
 Reageer
Gijs-Thijme
Leuk, interessant!
16 WII's is stukken goedkoper dan 16 motioncapture devices...
Dus ik zie je straks al lopen met je eigen gemaakte full body WII suit :-p

Gaat meteen er een gedachte verloren aan de motioncontrollers... (iemand) enig idee of die ook als motion capture input device kan worden gebruikt (zonder zelf meteen van alles te moeten programeren)?
 13 jaar geleden
3ddy
Ik heb op dit moment alleen nog maar de mogelijkheid gehad om de muis te koppelen aan een object via de wiimote. Nu nog kijken of ik de complete xyz kan overbrengen als een "joystick", die is ook zonder proggen over te brengen op een 3D object in 3ds Max
 13 jaar geleden
Gijs-Thijme
Het overbrengen op object van XYQZ info is ntl. voor motioncontroller al geregeld, misschien dat er voor je WII controller er nog interessante inzichten te vinden zijn op het 3Dconnexion forum...

Daar zijn enkele mensen al enige tijd bezig met het omzetten van een motioncontroller als joystick en de motion controller in andere app's te laten functioneren. Net iets anders, maar misschien hier en daar dan ook wel erg gelijk?
 13 jaar geleden
3ddy
Ik heb het voor elkaar, nu alleen nog finetunen, en de juiste instellingen. Ik heb in ieder geval een bolletje bewogen in de x y en z richting door middel van een virtuele joystick:

Software die ik gebruikt heb zijn:
GlovePIE (de driver voor de Wiimote met de nodige scripts)
Generic Joystick Driver.PIE (script running in GlovePIE)
PPJoy, de virtuele joystick driver die samenwerkt met GlovePIE
3ds Max 9 (elke max kan dmv een joystick bewegingen overnemen)

In het script "Generic Joystick Driver.PIE" heb ik een regel toegevoegd die ervoor zorgde dat ik een Y waarde erbij kreeg, de X en Z waren hier al in aangegeven, dus moeilijk was het niet. (alleen nog de juiste formule er voor zien te vinden.

PPJoy.Analog0 = -(wiimote.RawForceX + 6) / 20
PPJoy.Analog1 = -(wiimote.RawForceY + 6) / 20
PPJoy.Analog2 = (wiimote.RawForceZ - 3) / 15


Ik zal kijken wat ik er nog aan kan wijzigen.
 13 jaar geleden
Sie
Maar wat kun je er uiteindelijk nu echt mee? Zie je t jezelf gebruiken in producties?

 13 jaar geleden
3ddy
Ik zat er aan te denken om bijvoorbeeld een auto te besturen in een 3D omgeving. En ja, daar kun je misschien wat mee in productie.
 13 jaar geleden
3ddy
Hier mijn test!
Video 1.wmv.mp4
 13 jaar geleden
3ddy
var.XOri = Round((wiimote.RawAccX - 0.376923076923077)*10)/100
var.ZOri = Round((wiimote.RawAccY - 10.192)*10)/100
var.YOri = Round((wiimote.RawAccZ)*10)/100

PPJoy.Analog0 = var.XOri
PPJoy.Analog1 = var.YOri
PPJoy.Analog2 = var.ZOri


Dit is het script wat ik geprogged heb. Ik heb de RawAcc gebruikt, omdat die in mijn ogen wat nauwkeuriger was dan de RawForce. De vage getallen uit het niets zijn de offsets, die verschillen per Wii-mote.
 13 jaar geleden
Gijs-Thijme
Petje af!

Heb je ook de mogelijkheid tot verplaatsing over XYZ over te nemen?

 13 jaar geleden
3ddy
nope, helaas.
 13 jaar geleden
Delah
Ziet er echt goed uit man!!!
 13 jaar geleden
Cesar_west
3ddy , ik las net iets van je over de muis als mocap input device in max
jaren geleden heb ik ooit zoiets gedaan nav een tutorial oid met de kop van een rhinoceros met de bendmdiier
ik heb dat nooit meer terug kunnen vinden of herhalen
enig idee hoe het ook weer zat?
groet
Cesar
 13 jaar geleden
3ddy
Ja:

Ga naar de trackview
Kijk welk object je wil transformeren
Zet op een transfromatie node (position, rotate, scale) de Motion Capture controller > Assign Controller
Nu heb je een keuze uit toetsenbord/muis/midi en joystick
Als je deze hebt ingesteld, kun je in Utilities > Motion Capture testen uitvoeren en eventuele animaties opnemen.
 13 jaar geleden
Cesar_west
Dank 3ddy, nu weet ik het weer....
je kon dan met je muis bewegen en alle bewegingen kwamen op je keyframes te staan
dank voor je snelle reactie
 13 jaar geleden
3ddy
@Cesar West:Np!

Ik zit nu met een probleempje. Ik kan met Maxscript niet de arc-rotate, zoom en pan aanroepen... Ook kan ik er niet voor zorgen dat een Joystick deze bestuurd.
Ja, in mijn wildste droom dacht ik even een 3Dconnexion space navigator van een Wii-mote te maken.
 13 jaar geleden
Gijs-Thijme
Je mag mijn pilot wel ff lenen voor het goede doel h-)
 13 jaar geleden
3ddy
Ik heb wat primitiefs gevonden, waardoor ik de "camera" van de viewport kan bewegen. Ik heb 4 matrixes waar ik een paar dingen kan uitlezen en instellen.
 13 jaar geleden
3ddy
@Gijs: Ik kan er al een lenen van een collega van me, maar die is hem vandaag vergeten. Ik zit te denken er zelf een aan te schaffen.

BTW zit er in de Wii-mote de helft aan mocap hardware dan in echte mocapcontrollers (hardware kastjes).
Ik kan van links naar rechts draaien met de mote en draaiend omhoog en naar beneden. Meerdere bewegingen zijn er niet uit te halen helaas, maar misschien voldoende om het toch als "pilot" te gebruiken.
 13 jaar geleden
Gijs-Thijme
zitten er ook (afdoende) knoppen op?
Want anders ben je voor veel zaken met name een belangrijke hand kwijt?
 13 jaar geleden
3ddy
Ja, denk het wel:

knoppen:
knop nummer 1
knop nummer 2

knop a
knop b

knop +
knop -
knop home

knop boven
knop onder
knop rechts
knop links

in totaal dus 11 knoppen
 13 jaar geleden
3ddy
Ik zoek nog een activeXcontrol voor een joystick ?-)
 13 jaar geleden
Gijs-Thijme
3ddy: Ja, denk het wel:

knoppen:
.....
in totaal dus 11 knoppen


Dat is nog aardig wat! Alhoewel je er nooit genoeg hebt volgens mij :-/

Misschien dat je dit aan de 3dconnexion software weet te koppelen, dan heb je een vrij goede integratie en kun je evt. wisselen met knoppenset's (modeleren, animaeren,.. wat je wil)?

Op zich werkt dit vrij goed, met de pilot kun je vrij gemakkelijk wisselen, en richting photoshop etc. (programma naar programma) gaat dit zelfs automatisch (op actieve exe). Echter blijf ik toch veel knoppen tekort te komen. .... ligt voral aan het type werkzaaamheden dat je hebt (langdurige gelijksoortige handelingen is beste zoals modeleren of painting)

3ddy:
Ik zoek nog een activeXcontrol voor een joystick


Kan ik je helaas niet mee helpen.
Zoekt en gij zult stoppen met zoeken eer gij gevonden hebt...
 13 jaar geleden
3ddy
Het probleem van de 3Dconnexion is dat het een USB controller is, en de WII is een Bluetooth die ik verstoor om er een COM1 joystick van te maken. De brug er is nog niet...
 13 jaar geleden