3ddy
Algemeen / 17 jaar geleden
3Dstudio user event Binnenkort komt er weer het onmisbare evenement van 3dstudio. Dit keer in hartje Utrecht waar 5 zalen gevuld zullen worden met verschillende sprekers. Er zal er aandacht besteed worden aan 3ds Max 2008 en Maya 2008. Normaal duurde dit evenement 1 dag, maar nu heeft Joep van der Steen gekozen om er 2 dagen van te maken.

Het evenement is op 13 en 14 september en inschrijven is nog steeds mogelijk:
http://eue.3dstudio.eu/
Kosten:
1 dag: 75,- euro
2 dagen: 125,- euro
 Like
Volg
 Reageer
Nog 15 reacties weergeven
3ddy
BTW zijn de viewportshaders niet uit te renderen... 3dsmax heeft nog steeds geen hardware renderer, maar wel viewportshaders... waarom?
 17 jaar geleden
Fear-factoR
De bedoeling is dat je je scene kan belichten in je viewports met de standaard Max lichten (incl kleur licht) om zo beter van te voren te bepalen wat de sfeer van je rendering wordt. Dit geldt voorlopig alleen voor scanline en MR, renderengines zoals Vray, Brazil, Maxwell worden niet ondersteund.

Ik vergeet trouwens het aller belangrijkste adaptive degradation van je modellen in je viewports, wanneer je met grote hoeveelheden objecten in je scene werkt en een orbit rond 1 of meerdere objecten doet worden de objecten die verder weg staan op lagere kwaliteit weergegeven. Hiermee wordt enorme snelheidswinst gemaakt, je kan bovendien aangeven hoeveel FPS je wilt halen in je viewport en MAX past zich automagisch aan 😊
Dit werkt trouwens het beste in DX9 (en 10)

Gelato is voorlopig de enige hardware renderer die werkt in MAX
 17 jaar geleden
3ddy
Oke, dus ze hebben er over nagedacht de viewportshaders te laten werken op je instellingen van je lichten voor het renderen. Gelukkig, anders zag ik het nut er niet van in. Maar hoeveel lichten kan het aan?

Ik heb de optimalisatie zien werken, maar vind het niet ingenieus, ik hide gewoon de objecten die ik op dat moment niet hoef te zien, dat werkt ook goed 😉

Gelato oke, maar dat is een product van Nvidia... niet van Autodesk
 17 jaar geleden
Fear-factoR
hoeveel lichten het aan kan... hmm niet gevraagd eigenlijk, lijkt me dat het afhangt van de kracht van je videokaart of het nog soepel wordt weergegeven.
Je kan kiezen voor verschillende kwaliteit instellingen, good is shadermodel 2 en best is shadermodel 3, als je een shadermodel 4 kaart hebt -bv FX5600- moet die geen moeite hebben denk ik...
het leek aardig soepel te lopen op een pc met een een Quadro FX560, 3 lichten en ongeveer 200K polygonen aan objecten (schatting)...

Ik hide meestal ook m'n objecten (of isolate), maar soms is het best handig om je hele model te kunnen zien bij een orbit.
Wanneer heb jij daar dan een demo van gezien? ik vond het soepel en goed werken 😊

Ik denk dat Gelato voorlopig de enige is, voor Nvidia is dat puur een product om te laten zien wat er mogelijk is met hun videokaarten. Tenminste zo wist de man van Nvidia te vertellen.
Wel geinig om te leren dat de Nvidia chips 4x groter en vele malen krachtiger zijn dan de grootste intel chips die er zijn, en dat Nvidia en Ati chips in dezelfde fabriek geproduceerd worden omdat er maar 1 fabriek ter wereld is die ze kan maken 😊
Quadro's worden nu al in renderfarms gebruikt door bedrijven die bv risicoanalyses doen omdat de prestatie tot wel 200% beter is dan vergelijkbare Intel of Amd systemen.
 17 jaar geleden
3ddy
De demo's zijn al een tijdje te zien op de webpagina van Autodesk, als filmpjes.

Ik heb geen geld over voor een Quadro kaart, 3 lichten is erg weinig voor een rendersetup als bijvoorbeeld een binnen architectuur model. Ik hoop dat alles leuk draait op mijn 8800 GTS die binnenkort zal terechtkomen onder mijn bureau.

Maya kan al een tijdje hardware renderen, dus had ook zoiets verwacht voor 3dsmax.

Wel leuke achtergrond info over de Nvidia en ATI chips.
 17 jaar geleden