Account maken  Inloggen
3ddy
Blender / 14 jaar geleden
Blender forum geopend Het Blender forum is geopend, dankzij de meeting op 15 april in Amsterdam met Elephants Dream bleek er veel vraag te zijn voor een Nederlandstalig forum voor Blender. Bij deze.
 Like
Volg
 Reageer
Eckie
YEAH!! B-)

Ik miste dit forum al toen ik me aanmeldde. En nu, slechts een paar dagen later, is er een blender forum.

*blij
 14 jaar geleden
3ddy
Je Software voorkeur in je profiel kan ook gezet worden naar Blender B-)
 14 jaar geleden
Eckie
Ik ga't meteen doen!!
 14 jaar geleden
Code
Wat zijn de pluspunten van blender eigenlijk (zonder te vernoemen dat het gratis is)?

Kan ik er net zoveel mee als max of nog meer?:-/
 14 jaar geleden
3ddy
+ het is gratis
+ het wordt veel gebruikt in low budget landen
+ het wordt steeds vaker gebruikt in highbudget landen met lowbudget projecten
+ het heeft een compositing/editing en rest in 1 programma, waardoor je 1 pipeline in 1 programma hebt.
+ de oprichter in nederlands
+ het is open source
+ het is een grote community
+ het is een programma met groeimogelijkheden en highend pakketten als max en maya beginnen er al bij te zenuwen.
+ je kan waarschijnlijk meer als je meer weet, maakt niet uit in welk pakket
+ tja, installeer eens...

- hoge leerdrempel
- het is open source, dus er kunnen dingen in voorkomen die nog niet af zijn of volledig werken, maar dat heb je ook in commerciele pakketten
- en bedenk er maar wat als je wilt.

btw, deze standpunten zijn niet in een serieuze omgeving opgeschreven, maar hebben wel een waardig waarheidsgehalte.
 14 jaar geleden
Eckie
Ik zou het niet veel beter kunnen verwoorden, misschien wel korter.

Je kunt max en blender niet echt op 1 schaal meten volgens mij. Het is niet zo van max is blender + functie X en Y, of blender is max + functie X en Y.

Feit is dat je met zowel blender als max zeer hoogwaardige renders kunt maken. De manier van werken is echter ontzettend verschillend.

Het grootste voordeel van blender zou ik noemen de diversiteit van functies die in 1 programma zitten, en die allemaal gericht zijn op animatiefilms maken. Er zitten minder fancy snufjes in dan in max, maar uit blender komt door het scala aan film editing tools en bijv. de sequencer wel een volledige animatiefilm zetten en dat kan je van max niet zeggen.

Heel kenmerkend is natuurlijk dat het open source is. Dus gratis, en de lijn met de programmeur(s) van het programma is ontzettend kort. Wil je dus een feature in blender hebben, dan is de kans dat je inspraak hebt op het ontwikkelproces oneindig maal groter dan bij max of maya.

edit:
Korter verwoorden mislukt. ]-(
 14 jaar geleden
Jogai
Leuk dat er vraag naar een nederlandstalig blenderforum is, maar het wordt niet echt druk bezocht

Ik krijg ook vaak commentaar waarom ik Blender gebruik en geen max of maya. Dat vind ik onzinnige vragen. Het zijn niet de tools het resultaat bepalen maar de mensen die er mee werken. Ook denk ik dat je met blender hetzelfde resultaat kunt bereiken als met een commercieel pakket, maar soms misschien met een andere aanpak en meer leren. Ik gebruik het ook omdat het gratis is, en de eindproducten mag je zelf licenceren. Beter dan illegaal Max gebruiken, ook al kun je daar heel makkelijk aankomen.
En:
+ Het is nederlands (qua taal maakt t me niet uit, maar het idee is leuk)
+ Er is een nederlands irc kanaal (#blenderpraat, makkelijk voor vragen alhoewel #blenderQA daar ook goed voor werkt)
+ Veel gratis tutorials etc.
 14 jaar geleden
3ddy
Jogai, super dat je blender gebruikt. Ikzelf ben max gebruiker en na mijn studie geen illegale gebruiker van 3dsmax. Ik werk nu bij een bedrijf die 3dsmax heeft gekocht. De illegale gebruikers zijn over het algemeen studenten die met deze software willen werken, daar worden zij niet op afgerekend. Na de studie komen ze toch te werken voor 3D bedrijven die de software gaan kopen.

Blender is sinds een paar jaar erg gegroeid, maar dat kon je 5 tot 10 jaar geleden niet zeggen. Sinds een paar jaar zijn er ook studenten licenties gekomen van de "grotere" pakketten.

De "grotere" pakketten zweten bij het idee dat Blender wel eens te goed kan worden. Blender levert goed werk en ik kan niet wachten tot het compositing gedeelte is verwerkt in de nieuwe versie.

Maar qua bekendheid van dit Blender forum, kun jezelf ook een steentje aan bijdragen. Hoe? Zet het op het IRC, spam je msn lijst, bombaardeer je mail vrienden. etc...
 14 jaar geleden
Jogai
Het Blender forum is geopend, dankzij de meeting op 15 april in Amsterdam met Elephants Dream bleek er veel vraag te zijn voor een Nederlandstalig forum voor Blender. Bij deze.


Misshien is iemand daar ook op dit idee gekomen, kijk maar eens op http://pixelpraat.nl/
Jammer want het lijkt me dat 1 nederlandstalig 3dforum genoeg is.
 14 jaar geleden
3ddy
Wat is daar nu jammer aan? Dat is toch juist mooi dat je op meerdere plekken terecht kunt? Je hebt toch ook cgtalk,cgchannel,cgnetworks,3dtotal,insidecg,etc etc etc en die zijn allemaal in het engels. Als ik het niet in het ene kan vinden, zoek ik het in het andere.

Ik zag hem ook voorbij flitsen, ze noemden ergens 3dhype en pixelpraat ergens op een ander blender forum. Super toch!
 14 jaar geleden
Jogai
Dat er zoveel fora zijn voor blender is idd niet negatief, maar dat is dan ook voor alle blendergebruikers van de wereld (% van 6 miljard). Maar om voor een kleine groep (% van 16 miljoen) nu 2 fora te maken... Bij 1 forum lijkt het me overzichtelijker.

Op blenderartist heb ik idd iets gepost over 3Dhype en pixelpraat, dus misschien heb je dat gezien.
 14 jaar geleden
3ddy
Dat zal zo kunnen zijn. 3dhype is niet alleen blender, maar omvat alle 3D applicaties en de rest. We kunnen wel doorgaan, met welles nietes, maar dat heeft weinig zin denk ik.
 14 jaar geleden
Cesar_west
afgelopen weekend heeft een vriend me gedurende een dag ingewijd in de basics van blender....
Ik kwam er , gewend aan de interface van max , niet echt in op weg....
nu , een paar dagen later en vele blenderuurtjes later, moet ik zeggen , dat ik steeds enthousiaster word....
het is waanzinnig dat er ook een complete compositing afdeling in het programma zit
en doordat het open source is wordt er in een waanzinnig tempo aan gesleuteld...
de "elephants dream"en de making of ervan hebben me over de streep getrokken...
voorlopig nog genoeg te ontdekken, veel shortcuts te leren, veel vragen....
een van mijn eerste blender-renders
something organic....

h-)
 14 jaar geleden
Cesar_west
nu anderhalve week bezig met blender (vakantie) en ik moet zeggen het valt me nog niet mee......
eigenlijk is het ook niet eerlijk om het met max te vergelijken, want daar heb ik jaren meer ervaring mee
maar heel langzamerhand krijg ik een beetje grip op de interface en de shortcuts....
minstens een paar keer per dag loop ik tegen dingen aan die in max een fluitje van een cent waren ( natuurlijk ook met vallen en opstaan geleerd.....)
de materiaalafdeling, dat begint me nu wat te dagen, maar dingen vergelijkbaar met de bend-modifier in max, dat is me nog onduidelijk en allerlei handigheidjes op het gebied van polygon modeling heb ik in blender nog niet onder de knie ( symmetry, welden van vertices, enz)
er is op internet echter bijzonder veel te vinden....
Ik bijt me er dus nog wel even in vast....
Wat dat betreft hoop ik dat er meer mensen op dit forum zich met blender gaan bezighouden....
 14 jaar geleden
Baron
Voordeel van BLENDER boven 3Dmax?

mischien jullie allen ontgaan; maar Blender is volledig X-PLATFORM!

ik werk in een Mac / Win omgeving, voornamelijk met Adobe achtige grafische applicaties, CrossPlatform is voor mij en absolute must.
 13 jaar geleden
Cesar_west
de nieuwste blender is net uit, blender 2.43
ik werk er af en toe mee, toch meestal max omdat ik dat ook op school gebruik .
ik vind die sculpting tool geweldig!
voor polygonmodeling gebruik ik blender ook wel
waar ik altijd problemen mee heb is het centreren van het pivotpoint.
in max is dat heel eenvoudig > hierarchy tabblad > affect pivot only > centre to object
in blender heb ik dat nog steeds niet voor elkaar
iemand een goeie tip???
 13 jaar geleden
3ddy

mischien jullie allen ontgaan; maar Blender is volledig X-PLATFORM!

ik werk in een Mac / Win omgeving, voornamelijk met Adobe achtige grafische applicaties, CrossPlatform is voor mij en absolute must.



Welkom baron
Nou, ontgaan zeker niet, maar heeft het nut in een bestaande productieomgeving? Ik gebruik Blender op Ubuntu en op Windows, meestal voor het omzetten van exotische bestandsformaten, en uiteraard de liquid functie. Wat een nadeel is van Adobe programma's is dat die alleen op Mac's en Windows draaien. Daarnaast zijn er niet veel opensource programma's die zo populair zijn als Blender die ook overal op werken, behalve GIMP dan.

Veel nut zie er niet in dat het "handig" moet zijn in een productie. Het heeft wel nut om de grootste doelgroep te verblijden, die doelgroep is meestal wel platvorm afhankelijk, de software moet (vind ik persoonlijk) platvorm onafhankelijk zijn, zoals blender.

Daarnaast gebruik ik als hoofdprogramma 3dsmax, dus mij zie je niet overgaan op een linuxbak of een mac, omdat 3dsmax nou eenmaal het programma is waarin ik wel wat voor elkaar krijg.
 13 jaar geleden