3ddy
Algemeen / 18 jaar geleden
Verslag Socrates dagen. Gisterenavond hebben Mediamonkey en ik een tripje naar Amsterdam gemaakt (Enschede - Amsterdam = 2:20 uur reizen = 33 euro) Al rekening houdend met ons werk/tijd/terugreistijd/laatstetrein hadden we zelf een redelijk druk tijdschema. Gelukkig lag er niets aan de NS en heeft het ons netjes op tijd gebracht op de plaats van bestemming, Amsterdam CS. Daar aangekomen dachten we een snelle route te nemen door blindelinks/rechts door Amsterdam te lopen en zo nog wat culturele buurtjes op te doen. Onze bereking qua tijd klopte op de seconde na, inclusief een verdwaling kwamen we exact om 19:00 in de lift van de HFTA.

Pim van Socrates verwelkomde ons en Carl stootte mij aan. Met flink gesprek over de overname van Alias in Autodesk werd de sfeer gezellig. De speculaties en roddels vlogen in het rond maar uiteindelijk kwamen we tot bedaren om het maar gewoon af te wachten. Op naar de koffie en toen de zaal in. Een heuse bioscoopzaal was het toneel voor de presentaties.
http://www.socrates.nl

Met de veronderstelling dat Maya 7 werd uitgelegd op gameniveau, bleek dat Guerilla Games/Realviz/3Dcom en nog een partij (die we helaas moeten missen vanwege ons drukke schema) ook aanwezig te zijn. Mark Pammenter, directeur van Alias Europa Afrika en het Midden Oosten hield een inleidend verhaaltje over wat er precies gaat gebeuren in de presentatie. Ook stelde hij elke gebruiker van Maya gerust om te vertellen dat met de overname van Alias er niks voor de consument gaat veranderen. We zullen het zien Mark...

Mark verkondigde dat door de overname het juist beter zal gaan met Maya omdat het nu samen is met nog een goed pakket, 3D Studio Max. Beide zijn flinke concurenten van elkaar geweest en zelfs op forums waren religies ontstaan die hevig werden verdedigd. Toch schijnt Alias blij te zijn (overgekocht worden boert goed) door de overname zal het allemaal beter worden. Wat er nou precies beter gaat worden is helaas achterwege gebleven. Wat Mark wel kon vertellen is dat de volgende versie in ontwikkeling is.

Na het woordje van Mark, werd hij overgenomen door zijn compagnon (zijn naam is mij even ontschoten) en hij vertelde in perfect Engels accent zijn uitleg over maya. Een aantal nieuwe interface mogelijkheden werden uitgelegd en wat rendermanieren. Het is bijvoorbeeld mogelijk om verschillende objecten in dezelfde scene te renderen met een andere Renderengine. Ook de koppeling van Photoshop en Maya, Illustrator en Maya en Layers werden netjes naar voren gehaald.
http://www.alias.com

Guerrilla Games mocht daarna zijn boodschappen doen en liet hierbij na een kleine intro de trailer zien van hun nieuwe ontwikkeling op de PS3. Met een render van Mental Ray or whatever zag de trailer er te goed uit voor een spelletje. Ook de interactie met de omgeving en de karakters mogen revolutionair genoemd worden. Het detail was teveel om te beseffen en al met al waren de meeste mensen verbaasd over het feit dat Guerrilla deze kwaliteit wilde bereiken in de games. Ik wens hen veel succes toe!
Ze lieten een deel van de keuken zien en hadden verassende manieren om shaders te combineren met de workflow van Maya. Ook een realtime skin shader was goed gelukt. Met de ontwikkeling van het nieuwe spel zitten ze nu op 70 man. Guerrilla Games recrute voor zo'n 30 a 40 man meer om het team te versterken.
http://www.guerrilla-games.com/

Realviz liet zien wat er te maken viel van 3 foto's van hetzelfde gebouw maar vanuit 3 verschillende hoeken genomen. In een paar minuten had hij de drie foto's gecalibreerd zodat hij doodleuk in de foto's kon modellen. Daarna nam hij automatisch de textures over en hup, hij had een nagenoeg realistisch gebouw voor ingame of achtergrond opvullingen. Dit programma heet Image modeller.
Ook was een tracking systeem getoond, Matchmover, en binnen vijf minuten had hij een filmpje van ongeveer 6 seconden getracked, zonder echt trackers handmatig in te voeren. Hij had een vlotte en zeer vrolijke presentatie.
http://www.realviz.com

3Dcom kreeg 5 minuten om zijn programma te tonen. Het was een 3D scanner met behulp van foto's inplaats van laser. Al met al een goedkopere manier van 3D in te scannen
http://online3d.com/Demos/3DCOM/

Aangezien socrates uitliep met de presentaties, liep ook ons schema op zijn eind. Helaas moesten we de borrel missen. Maar tot onze verbazing liepen we inplaats van een half uur nu in 10 minuten naar het station. Gewoon de bordjes volgen...

Toen maar een flinke scheut bier naar binnen gegoten in de 20 minuten die over waren in een zeg maar echte Amsterdamse kroeg tegenover het Station.



Aangezien ik alleen gisteren ben geweest, hoop ik dat er mensen zijn die dit verslag willen aanvullen met zijn belevingen. 😄
 Like
Volg
 Reageer
Nog 4 reacties weergeven
3ddy
Ondertussen heeft Socrates gereageerd op het verslag en ze zullen het meenemen in de toekomstige seminars. Ze zien het dan ook als opbouwende kritiek om zichzelf te ontwikkelen.

Volgens Pim komt er volgend jaar een grotere seminar die in de richting gaat van het 3D Festival of 3December.
 18 jaar geleden
Corny
De Ibc van dit jaar had ook Alias een stand en daar wilde de presenatatie ook al niet zo vlotten. Het was een klein standje met een paar korte demonstraties van de hair plug-in, de nieuwe rig setup en de combinatie met motionbuilder.
De rigging demo liep toen redelijk in het honderd omdat de demo niet werkte. De presentator riep "and you'll see now that character two shares his walk with the much smaller charcater 1" en vervolgens liep character 1 weg en bleef character twee stokstijf in de T houding staan.
Toen ik de presentator na afloop sprak over de nieuwigheidjes in Maya 7, bekende hij nog nooit met maya gewerkt te hebben. Hij had in een cursus van een paar maanden de demo uit z'n hoofd geleerd!

Op de enorme autodesk stand zaten de presentatoren tegelijkertijd vol motivatie hun product aan te prijzen.

Ik ben ooit naar de presentatie van Maya 4 geweest bij Microhill, destijds de maya leverancier.
Daar was toen Tom Kluyskens-> (http://www.homepage.mac.com/tkluysk/ens/ )die een hele goede demo deed. Sowiezo was het al heel leuk om iemand als Kluyskens te ontmoeten en aan het werk te zien, maar het was ook overduidelijk dat hij alles wist van Maya 4, er al maanden met aan het pielen was en je merkte destijds dat hij dat enthousiasme wist over te brengen op het publiek. De t-shirts en gadgets die vervolgens werden uitgedeeld waren natuurlijk niet nodig, maar ze verspreiden wel een soort van enthousiasme over het product.

Ik ben toen enthousiast op wat destijds mijn werk was teruggekomen en mijn baas gaf vervolgens een ok voor de aankoop van maya 4 en dat terwijl Maya 3 destijds nog een hele, hele, hele boel geld had gekost.
 18 jaar geleden
Corny
Is er overigens iemand naar de postproductiemiddag geweest?
 18 jaar geleden
3ddy
De presentatie van 3dsmax 8 in Apeldoorn en Dordrecht zie ik wel goed tegemoet. Pierre van Gastel is toch een van de betere uitleggers zeg maar. Een cleany presentatie en alles lekker overzichtelijk. Stel dat ie dit leest, hoop ik dat ik hem niet zenuwachtig maak.

Maya 4 was volgens mij ook echt een kermis. Overal waren toen gadgets te vinden van maya. Mokken, T-shirts, Muismatten, Stickers, Toetsenbord steun, frisbee's (wie weet hoe je dat schrijft...) CD's met demo reels, felle presentaties op scholen waarbij je het pakket kocht en meteen een goeroe erbij kreeg om de studenten bij te scholen. Het waren toen echt wel betere tijden...
 18 jaar geleden
Corny
Volgens Pim komt er volgend jaar een grotere seminar die in de richting gaat van het 3D Festival of 3December.


Kijk dat zou leuk zijn. Scheelt ook weer een reistijd van 11 uur naar kopenhagen 😊
 18 jaar geleden